hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > آذربایجان شرقی| پرونده قطع درختان جنگلی ورزقان همچنان در ابهام

آذربایجان شرقی| پرونده قطع درختان جنگلی ورزقان همچنان در ابهام

اگرچه ماجرای قطع درختان قره‌داغ از انتشار یک عکس در رابطه با حمل درختان کلید خورد؛ تصویری که نشان می‌داد، درختان منطقه ارسباران به‌صورت وسیع مورد هجوم سودجویان قرارگرفته‌اند اما به دنبال این تصویر، ده‌ها تصویر از حمل و دپوی درختان در جاده‌های منتهی به منطقه قره‌داغ در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد.

در این میان خبرهایی مبنی بر قطع درختان جنگلی ارسباران نیز به گوش می‌رسید که همان ابتدا از سوی مدیران نهادهای مربوطه تکذیب شد.

درختان منطقه قره‌داغ با مجوز جهاد کشاورزی قطع‌شده‌اند

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی سوم دی‌ماه جاری در گفت‌وگویی با بیان اینکه درختان قره داغ (ارسباران) با مجوز جهاد کشاورزی قطع‌شده‌اند، گفت: این اقدام با اطلاع اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی و پس از بازدید فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان و شهرستان، کارشناسان محیط‌زیست و تهیه صورت‌جلسه و ثبت مستندات توسط همکاران منابع طبیعی انجام‌شده است تا اطمینان حاصل شود که هیچ درخت جنگلی در بین درختان قطع‌شده وجود نداشته است.

داور نامدار اضافه کرد: با توجه به این‌که منطقه قره‌داغ از اهمیت ویژهای برای ما برخوردار است، حساسیت زیادی روی این منطقه داریم و نظارتها در این منطقه تشدید شده است.

او ادامه داد: برخلاف انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر قطع گسترده درختان در منطقه قرهداغ، درختان قطع‌شده از نوع درختان جنگلی نبوده و یک سری چوب آلات باغی مسن و پوسیده هستند.

نامدار، تأکید کرد: ما اشراف و تسلط کاملی بر این مورد داریم و جنگلهای ارسباران، به‌هیچ‌عنوان مورد تعرض قرار نگرفتهاند، نظارت‌ها را نیز تشدید کردهایم تا کسی اجازه سوءاستفاده پیدا نکند.

هیچ درختی از جنگل‌های ارسباران بریده نشده است

دو روز بعد از سخنان نامدار، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان در خصوص قطع درختان منطقه کلیبر گفت: هیچ درختی از جنگل‌های ارسباران بریده نشده و تصاویر منتشرشده مربوط به قطع درختان باغات شخصی هستند.

او افزود: در جنگل‌های ارسباران حتی یک درخت نیز بریده نشده و اگر کسی چنین ادعایی داشته باشد مدارکش را گزارش دهد تا رسیدگی انجام شود.

بالاخره ششم دی‌ماه، سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، حکم قطعی ممنوعیت قطع درختان ارسباران را صادر کرد.

در این نامه که به امضای ریاست جهاد کشاورزی استان رسیده بود، خطاب به مدیر جهاد کشاورزی شهرستانهای کلیبر، خداآفرین، اهر، هوراند، ورزقان و جلفا نوشته‌شده بود که از قطع هرگونه درخت و چوب آلات باغی اعم از مثمره و غیرمثمره در مناطق ذکرشده، جلوگیری کنند.

معاون قضایی رئیس‌کل آذربایجان شرقی نیز در واکنش به انتشار اخبار قطع درختان در سطح شهر و شهرستانهای استان، گفت: قطع و حمل درختان جنگلی و درختان واقع در محدوده و حریم شهرها بدون دریافت مجوز، جرم است.

واکنش شهروندان در فضای حقیقی و مجازی نسبت به انتشار تصاویر تأسف‌برانگیز قطع درختان ارسباران، امام‌جمعه تبریز را واداشت در خطبههای نماز جمعه از مسئولان بخواهد موضوع قطع درختان ارسباران را پیگیری کنند.

حجتالاسلام محمدعلی آل هاشم ادامه داد: این موضوع نیازمند توجه بسیار ویژه‌ مسئولان است و از مسئولان می‌خواهم این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری کنند؛ همه باید از این سرمایه حفاظت و حراست کنیم.

پیگیری رسانه‌ها و فشار افکار عمومی سبب شد شامگاه هشتم دی‌ماه، جلسه بررسی موضوع قطع درختان منطقه ارسباران با حضور استاندار آذربایجان شرقی، نمایندگان کلیبر، خداآفرین و هوراند و اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی و مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط در محل استانداری برگزار شود.

استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه اظهار داشت: تاکنون گزارشی مبنی بر قطع غیرقانونی درختان در این منطقه دریافت نشده است، بااین‌حال مدیریت اجرایی استان و دستگاه قضایی به‌شدت با هرگونه تخلف احتمالی در این خصوص برخورد خواهد کرد.

پورمحمدی با اشاره به گزارش مدیرکل منابع طبیعی استان در خصوص قطع درختان و حمل محموله‌های چوب از منطقه ارسباران، گفت: بخشی از درختانی که در هفته‌های اخیر در منطقه ارسباران قطع‌شده‌اند مربوط به اراضی واقع در مخزن سد خداآفرین هستند که شرکت آب منطقه‌ای استان به دلیل اینکه این اراضی بعد از آبگیری سد به زیرآب خواهند رفت، مجوز قطع این درختان را صادر کرده است.

او خاطرنشان کرد: هیچ دستگاهی حق صدور مجوز برای قطع درختان جنگلی را ندارد و در استان ما نیز چنین مجوزی تاکنون صادر نشده و اجازه هیچ تعرضی به محدوده جنگل‌های ارسباران داده نخواهد شد.

در منطقه ورزقان هیچ درخت جنگلی قطع نشده است

با انتشار تصاویر درختان بارگیری شده در اقصی نقاط منطقه قره‌داغ، پای شهرستان ورزقان هم به میان آمد.

فرماندار ورزقان نوزدهم دی‌ماه در واکنش به این تصاویر گفت: در منطقه ورزقان هیچ درخت جنگلی قطع نشده است.

حسن یحیوی ادامه داد: درختان قطع‌شده که تصویر آن در رسانه‌ها منتشرشده است مربوط به درختان باغی هستند که باغداران اقدام به قطع و فروش درختان باغ خودکرده‌اند.

با گذشت بیش از یک ماه از انتشار نخستین تصاویر قطع درختان قره‌داغ، نه‌تنها افکار عمومی هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای در این خصوص نگرفته‌اند بلکه این روزها خبرهایی در خصوص وجود یک پرونده بزرگ قطع درختان جنگلی در دادگستری استان به گوش می‌رسد که گویا متهمان پرونده به جرائم میلیاردی محکوم‌شده‌اند.

براساس اطلاعات واصله و اسناد موجود، صدها اصله درخت جنگلی در شهرستان ورزقان طی سال‌های 96 و 97 توسط سودجویان قلع‌وقمع شده‌اند که در یک مورد متهمان به دلیل قطع 48 اصله درخت جنگلی به حدود 11 میلیون تومان جریمه نقدی محکوم‌شده‌اند؛ اما در دومین پرونده که هنوز حکم نهایی آن صادر نشده، صدها و هزاران درخت جنگلی در محدوده روستاهای کرینگان، انویق و آوانسر شهرستان ورزقان قطع‌شده اند. فیلم مستند این تاراج جنگلی که روزهای 19 و 20 مهرماه جاری توسط دو تن از اهالی روستای انویق جهت ارائه به مراجع قضایی تدوین‌شده، نشان می‌دهد قطع درختان جنگلی ارسباران در این محدوده از شهرستان ورزقان از سال‌های گذشته تاکنون در جریان بوده است.

غلامرضا آسیابی مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تائید وقوع قطع درختان جنگلی در شهرستان ورزقان گفت: تا صدور حکم نهایی از ارائه اطلاعات بیشتر در این خصوص معذور خواهند بود. او افزود: نظر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم همین است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد